Toulky Slovenskem-Východní Beskydy, Poloniny 6.– 14.8.2016

Fotky jsou na: http://arous.rajce.net/Vychodni_Slovensko

První zastávka na Slovensku - pískovna Šútovo Výhled ze Zborovského hradu Vyjíždíme v neděli 7.8.2016 v 7:30 z Pardubic, se zastávkou v Orli, kde přistupuje třetí účastnice akce.

V Mohelnici pokračujeme směr Rýmařov a ve Staré Vsi nabíráme poslední účastnici, která zde byla na svatbě. Pak již přes Olomouc po známé cestě na Slovensko. Ve Valašském Meziříčí provádíme poslední nákupy, v nedalekém motorestu U Pelikána obědváme. Na poslední pumpě v Horní Bečvě dotankováváme. Další zastávkou je pískovna Šútovo. Nad Liptovskou Marou odbočujeme do oblasti Nízkých Tater pod Chabencem, kde nad obcí Dúbrava probíhala těžba chalcedonu. Po malé procházce údolím s pozůstatky dolů, večer odjíždíme na naše osvědčené tábořiště v Jalovecké dolině u hotelu Mních. Nejlepší místa jsou již obsazena ukrajinskými rekreanty, proto se usídlujeme na louce u okraje lesíka. Stav tachometru 280965-515 km.
V pondělí 8.8.2016 odjíždíme směr Oravica. Po malé procházce termály a menším občerstvením, pokračujeme do Zakopaného, kde z polské strany sledujeme kouzelné scenérie Vysokých Tater. Asi pět kilometrů před hraničním přechodem Lysá Polana začínají po obou stranách silnice zaparkovaná auta. Na kruháči nás dál nechtějí pustit polští policisté. Máme se vrátit. Po malém vysvětlování mávnou rukou a raději odjíždějí. Cesta na Morské Oko musí být jeden velký blázinec. Lysá Polana a její okolí je totálně ucpané. O kus dál zastavujeme na velkém parkovišti. Pod námi Ždiar jako na dlani, naproti vzhlížíme na kopečky Belanských Tater. Další zastávkou je Belanská Jaskyně. Je pondělí a bohužel zavírací den. Jdeme procházkou k jejímu vstupu. Dále zajíždíme do lázní Vyšné Ružbachy. Navštěvujeme kráter, který i přes zákaz koupání slouží jako termální koupaliště, v parku navštěvujeme zajímavé stavby z travertinu, okolo termálního koupaliště jdeme k lesnímu prameni Lásky a Poznání. V parku je vytvořen umělý vodopád z vytékající vody kráteru a nad horní moderní zástavbou lázeňských budov navštěvujeme dva suché krátery, tzv. Smrtné jamy, osazené smrtkami, jelikož zde vycházejí nebezpečné plyny. Dále navštěvujeme Starou Lubovňu, kde se nad městem vypíná zachovalý hrad a nachází se zde místní skanzen. Večer pak vjíždíme do obce Plaveč, kde sjíždíme k opuštěným plaveckým štěrkoviskům. Zde bude náš další bivak. Stav tachometru 281168-203 km.
V úterý 9.8.2016 ráno odjíždíme do nedalekého lázeňského města Bardějov. Jsme okouzleni množstvím památek a začleněním starého města do moderní zástavby. Z vyhlídky kostelní věže je krásný výhled do okolí a hlavně na perfektně opravené náměstí. Další zastávkou je Zborovský hrad, který je velkoryse opravován. V obci navštěvujeme pěkný, bohatě zařízený kostelík a pomník Československým vojákům z 1. světové války. Ve Svidníku projíždíme okolo obrovského památníku, s vysokým obeliskem a spoustou bojové techniky z 2. světové války. Zajíždíme až na hraniční přechod Dukliansky priesmyk. Z moderní rozhledny s muzeem přehlížíme celou oblast na polské a slovenské straně. Navštěvujeme památník a volně umístěnou techniku v terénu, jako jsou tank, letadlo a kanony. Pokračujeme stále na východ. V obci Havaj v hospůdce dáváme malé občerstvení a doplňujeme vodu do kanystru. Přes Medzilaborce, už večer přijíždíme do obce Pčoliné. Do Sniny už nepojedeme. Proto se v hospůdce ptáme na možnost ubytování. Mají pouze obecní prostor pro piknikování s minerálním pramenem. Do noci přijíždějí lidé z okolí a čepují vodu. Máme aspoň s kým mluvit. Jeden starší pár nám dokonce nechává rajčata a papriky ze své zahrádky. Stav tachometru 281355-187 km.
Středa 10.8.2016 – ráno odjíždíme přes Sninu a Stakčín do obce Jalová. Je tu konec světa. Končí zde silnice a obec díky ochrannému pásmu přehrady je takřka na vymření. Malý obchůdek, starý dřevěný kostelík a točna autobusu. Stará paní nám nabízí možnost ubytování a oběd. Odbočkou přijíždíme k vrátnici s hlídací službou a psy u přehrady Starina. Všechna auta projíždějí na povolenky. Na zdevastované silnici je docela rušno. Celá oblast je vystěhována a zajíždějí sem pouze zaměstnanci lesů. Dostáváme povolení ke vstupu a po cyklostezce se jdeme projít nad přehradu. Přehrada zásobuje vodou celou oblast. Po vyjetí na hlavní silnici ještě navštěvujeme vyhlídku s výhledem na sypanou hráz přehrady a její rozlehlou hladinu se zátokami uvnitř zalesněné krajiny. Nacházíme se v oblasti s malým zalidněním, tudíž i minimálním světelným smogem, na což nás upozorňují naučné panely. Za obcí Príslop odbočujeme přes obec Topola do Runiny, na konec silnice k malému parkovišti. Po Z značce vycházíme přes tři malebné kapličky jako prameníky a kapličku s venkovním zvonem. Zvon je nový, perfektně vyvážen a při pouhém, malém zatáhnutí se dlouze rozezní do okolí. Tak dlouho, až si můžete přát spousty přání. Cesta na hřeben je příšerný krpál, který nemá konce. Konečně jsme z lesa venku v Poloninách, se spoustou borůvek. Ještě pár výškových metrů a jsme na hřebeni, kudy prochází hřebenová turistická trasa a zároveň státní hranice. Po čtvrt hodině jsme na vrcholu Ďurkovec. Je tu kouzelný výhled takřka do všech stran. Na západ se táhne úzký pás polonin, pomalu zarůstající listnatými lesy, na sever do Polska krásné listnaté lesy zprohýbané údolími, k jihu na Slovensko opět samé listnaté lesy s loukami a údolími, k východu po hranici jen samé lesy bez výhledů. Očekávali jsme krásné žlutavé louky s vlnící se travou ve větru a s krásnými výhledy, ale jsme trochu zklamáni. K večeru se vracíme na parkoviště a odjíždíme zpět na hlavní silnici, se zastávkou v Topole u dřevěného kostelíka. Přes Kolbasov, Ulič a Zboj přijíždíme do Nové Sedlice, nejvýchodnější obce Slovenska. Zde končí silnice a cíl našeho putování. Odtud se už budeme vracet zpět k domovu. Zajíždíme na konec obce k parkovišti, východišti tras na Kremenec. V informačním centru zjišťujeme možnosti ubytování. K dispozici veřejné tábořiště za brodem, tzv. Medová Bába, nebo některý penzion v obci. Hned v první hospůdce jsme uspěli. Dnešní noc mají volno. Zítra již přijedou rekreanti. Za 11 Euro na osobu spíme v příjemných pokojích se sprchou, WC a společnou kuchyňkou. Večer pijeme pivo dole ve výčepu a nasáváme atmosféru zdejšího prostředí. Začíná pršet a celou noc nám bubnují kapky na střešní okno. Je to první déšť našeho putování. K ránu déšť ustává. Stav tachometru 281440-85 km
Čtvrtek 11.8.2016 – Ráno je pod mrakem. Po horách se místy povalují mlhy. Odjíždíme na parkoviště a vycházíme po Č značce na Kremenec. Z předchozího dne jsme dohodnuti, že s námi půjde jeden Čech, který nás dochází až téměř pod Kremencem. Cesta je mírně rozbahněná, je vlhko a chladno. Ideální počasí na turistiku. Cesta je příjemná, vcelku pozvolná a zajímavá, jelikož procházíme pralesem, s krásnými, mohutnými buky a jedlemi, místy suchými a povalenými. Na vrcholu Kremence – Slovensko, Polsko, Ukrajina je umístěn trojhranný, žulový monument. Cestu do Polska na Malu Rawku – výhled na polské Poloniny vzdáváme, jelikož je zde mlha. Po hranici Polska a Slovenska se vydáváme po Č a M značce na odbočení Z značky Čiertaž a zpět do Nové Sedlice. Cesta je zarostlá listnatým lesem, možné výhledy jsou ukryté v mlze. Večer odjíždíme do Uliče, kde se zastavujeme na večeři. Ptáme se na naši další cestu do Ubly. Pokud máme terenní auto, tak projedeme. Silnice se sesula a je zrušena. Proto jsem ji v nejnovějším atlasu nenašel. Proto trasu přes Zemplínskou Šíravu vynecháváme a vracíme se zpět na Sninu. Po cestě nás staví policie. Kontrolují osobní doklady. Jsou přátelští a snaží se nám poradit. Ptají se, kde jsme byli a kam jedeme. Říkám jim o cestě do Ubly. Mají s tím veliké problémy, hlavně s kamiony, které sem zavádí navigace. Radí, že máme jet přes Stakčín, dále doporučují návštěvu Sninského Kamene. Loučíme se a přejí nám šťastnou cestu. Ve Snině zajíždíme do příjemného autokempu u biorybníků. 11 Euro za všechny, příjemná obsluha, malý kiosek s točeným pivem. V kempu dva karavany a tři stany, všechno cizinci. Mají zde i ubytování v bungalovech. Stav tachometru 281489-49 km
Pátek 12.8.2016 – Ráno odjíždíme směr Humenné. V Kamenici nad Cirochou odbočujeme k parnímu rušni, v areálu vojenských lesů. Zvídavé dotazy nám přijde zodpovědět místní vrátný. V Humenném navštěvujeme tradiční městské trhy na náměstí. K dostání polské bonbony, uzeniny, sýry, fujary i automobily, zkrátka na co si vzpomenete. Po nákupech zajíždíme na hrad Brekov. Zatím všechny navštívené hrady jsou opravovány nezaměstnanými, převážně Romy. Vracíme se zpět na vedlejší silnici do Závadky. V obci Hudcovce si dáváme opravdu chutný oběd. Navštěvujeme hrad Čičva. Je to opravdu ruina, ale i zde se intenzivně opravuje. Hlavní silnicí pokračujeme na Malou Domašu a u obce Holčíkovce sjíždíme k přehradě Velká Domaša. Je parné odpoledne a my se dohodneme, že dnešní noc strávíme zde na pláži. Někdo se koupe, někdo se opaluje, jiný obchází okolí přehrady. Já trávím příjemné chvíle na venkovní terase hotelu s výhledem na vodu. Nechávám se obsluhovat pěknými servírkami. Dávám si fazolovou polévku a piji jednu Plzeň za druhou. Rybáři mají nahozeno dlouho do noci, mnozí až do rána. Sousední mládež se baví u ohýnku až do rána. Večer vaříme večeři a zapalujeme také malý ohýnek. Stav tachometru 281572-83 km
Sobota 13.8.2016 – Po snídani odjíždíme přes Giraltovce do Kapušan na Kapušanský hrad. Hrad se také opravuje. Z otevřené věže je krásný výhled po širém okolí. Další zastávkou je město Prešov, město se spoustou zajímavých památek. Pod Velkým Šarišem obědváme ve stylovém motorestu. Pak odjíždíme na parkoviště pod hradem. Hrad je velice rozlehlý a také prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Ze zajištěné věže je opět krásný výhled. Pozdě odpoledne odjíždíme souběžně s dálnicí přes Branisko, majestátný Spišský hrad, Levoču, Poprad a Liptovský Mikuláš do Kalemen, k přírodnímu vývěru termálního pramene. U nedalekého lyžařského vleku rozbíjíme svůj dnešní bivak. Někteří jdou celí nedočkaví na noční koupel. Od vývěru je celou noc vidět světlo. Stále se zde někdo koupe. Stav tachometru 281820-248 km
Neděle 14.8.2016 – Ráno se všichni ponoříme do příjemné, vlažné koupele a necháváme se masírovat bublinkami, jdoucími ze dna, nebo proudy vody tryskajícími z roury vrtu. Po příjemné koupeli balíme a odjíždíme do sousedních Lázní Lúčky. Je zde travertinový vodopád, který díky vyššímu průtoku vody je opravdu impozantní. Procházíme celé území lázní, prohlížíme lázeňské domy a ochutnáváme místní termální vodu. Přejíždíme na nedaleký hrad Likava. Po prohlídce ještě obědváme v místní stylové restauraci a pak již odjíždíme přes Ružomberok a Žilinu po již známé cestě do Pardubic. Domů přijíždíme již za soumraku.
Tím naše letošní putování po kouzelném Slovensku končí. Tak snad zase příští rok.