O adventu do Jičína

Attachments:
Download this file (O adventu do Jičína.doc)Propozice
Autokarový zájezd v sobotu 3.12. 2022
Vedoucí: Ivana Jehličková, mobil 723 780 650, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Odjezd v 8.00 h od zimního stadionu po trase: Hradec Králové, Hořice, Železnice
Ceny: děti a vnuci do 15 let členů klubů zdarma, děti nečlenové a dospělí členové 100 Kč, nečlenové 210 Kč; Placení: Ve středu 23.11. v době mezi 15. – 16. hod. v ED na Pernšt. nám.

Potřebná mapa: KČT 1:50 000 č.19 Český Ráj.

Výlet je zařazen do kalendáře akcí KČT, spolek odbor Synthesia Pardubice plánovaného období a oblasti KČT Pardubický kraj. Členové a nečlenové KČT během organizované akce, člen KČT během organizované dopravy na akci u pojišťovny VZP, a.s. od 1.2.2019, IČO 271 16 193. Číslo pojistné smlouvy je 1310001770

Vystoupíme v malém městečku Železnice, kde si prohlédneme krásné náměstí v klasicistním slohu a pokračujeme po Č zn. ke kostelu sv. Jiljí. Původně románský kostel obklopuje starý hřbitov, kde se již nepohřbívá, s krásnými kamennými náhrobky, které jsou uměleckými pracemi. Dál pokračujeme mimo značenou cestu ulicí Železnou a projdeme místní cestou do Obůrky, ležící na úpatí vrchu Železný. Podle Ploužnického potoka projdeme na silnici a navážeme na Č zn., po které odbočíme vlevo. Přejdeme železniční trať a stále po Č zn. dojdeme na roz. Pod Zebínem. Zde si je možné vybrat ze dvou variant pokračování.
1. Pokračujeme po Č a M zn. k vrchu Zebín, na jehož úpatí stojí kostel Všech Svatých a dřevěná osmiboká zvonice. Odtud  je možné vystoupat na vrchol, odkud jsou úžasné kruhové výhledy. Po návratu pokračujeme po Č zn. ke krásně zrekonstruované Valdštejnské lodžii. Po její prohlídce pokračujeme Valdštejnskou lipovou alejí do středu Jičína, který bývá krásně vánočně vyzdobený.
2. Odbočíme vpravo po M zn. a alejí ovocných stromů pokračujeme až k roz. U Bílého mlýna, kde odbočíme vpravo po Ž zn. ke zřícenině Bílého mlýna. Po jeho prohlídce se vrátíme na M zn. (tam a zpět asi 0,5km) a pokračujeme až na vrchol Čeřovku, na které stojí krásná historická rozhledna Milohlídka. Dále pokrčujeme po M zn. do středu Jičína.
Obě trasy měří zhruba 10 km. I z trasy 1 je možné odbočit na Milohlídku.

Zajímavosti na cestě:
Železnice: Historické jádro Železnice bylo roku 1990 vyhlášeno městskou památkovou zónou. Chráněnými objekty jsou zejména domy kolem náměstí, které byly vystavěny v jednotném klasicistním stylu podle návrhu stavitele Jana Hertnera po roce 1826, kdy původní dřevěné stavby středověkého městečka zničil rozsáhlý požár. Dále od náměstí se dochovaly i roubené chalupy z konce 18. století.
Zebín: Z dálky viditelný vrch Zebín je sopečného původu. K výronu magmatu došlo přibližně před 20 milióny let. Od konce 12. století stával na Zebíně hrad. Dnes je na vrcholku kaple svaté Máří Magdaleny postavená roku 1700. Výletníci sem ovšem stoupají především za širokými výhledy do kraje.
Dřevěná zvonice stojící vedle kostela Všech svatých pod Zebínem pochází z konce 17. století. Zvonice má osmiboký půdorys a zvonové patro přechází do čtyřhranu.
Zřícenina Bílý mlýn: U křižovatky polních cest se nachází zbytky Bílého mlýna - obvodové zdi do výšky prvního patra. Mlýn byl postaven v roce 1432, v roce 1930 je uváděn majitel Oldřich Broul, v té době zde byla také pekárna. Při požáru roku 1937 mlýn vyhořel.
Valdštejnská lodžie: Letohrádek je unikátní barokní památka, která byla vystavěna v letech 1630 - 1634. Vybudovat ho nechal Albrecht z Valdštejna dle návrhu architekta Niccolo Sebregondiho.
Společně s ním nechal založit i velkou zahradu s oborou o rozloze 2 ha, která se nazývá Libosad. Z Jičína vede podél silnice do Valdic Valdštejnova lipová alej.
Rozhledna Milohlídka: Rozhlednu Milohlídku dal v roce 1843 postavit jičínský hejtman Hansgirg, jedná se o nejstarší rozhlednu v Českém ráji. Dvoupatrová hranolová věž stojí na okraji čedičového lomu a lepšímu výhledu už bohužel brání vyšší stromy.
Jičínský zámek: Dřívější renesanční zámek, který citelně poškodil výbuch v roce 1620, dostal novou, rozšířenou, raně barokní podobu za Albrechta z Valdštejna. A nejen podobu, ale také nový význam - Albrecht z Valdštejna pasoval Jičín na centrum frýdlantského vévodství.
Nejatraktivnější místností je empírový salónek Tří císařů. Muzejní expozice se věnují vlastivědě, archeologii a představují tvorbu Radka Pilaře - výtvarného autora loupežníka Rumcajse.
Valdická brána: Vrcholek věže s ochozem a stanovou střechou je typickou dominantou města. Věž je vysoká 52 metrů a překonat musíte 156 schodů. Při dobré viditelnosti dohlédnete na široké okolí. V průběhu turistické sezóny se zde konají výstavy, koncerty a vystoupení městského věžníka.

Hezké zážitky přeje
Ivana Jehličková   mobil 723 780 650    e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Děkujeme sponzorům, za jejichž finanční podpory se akce KČT, spolek odbor Synthesia Pardubice uskutečňují