Ohlédnutí za výletem: Opočenským hřbetem do Opočna 27.4.2024

Výlet přes Opočenský hřbet připravil David Šebesta. Kvůli jeho zdravotní indispozici jsem naše turisty doprovázel já.Jak je to již pravidlem na Davidových výletech, účast byla hojná. Na nádraží se nás sešlo 22, vlakem od Prahy, do kterého jsme přistoupili, cestovaly další 4 turistky a v Bolehošti se k nám připojily další 2 turistky z Černilova. Celkem nás tedy bylo 28 z toho 22 členů nebo hostů a 6 cizích turistů. ...

Z Pardubic jsme odjížděli v 8:07 luhačovickým rychlíkem a po přestupu v Chocni jsme dorazili do výchozího místa našeho výletu, na železniční stanici Bolehošť, v 9:08.

Za pěkného počasí jsme bez okolků vyrazili nejprve po silnici (CT 4261) do obce Lipiny a kousek za ní, na Slukově vyhlídce, jsme již narazili na modrou TZ, kterou jsme sledovali přes okraj Bolehoště, Bolehošťskou Lhotu do Nové Vsi. Kousek za vesnicí, na rozcestí, modrá TZ skončila a naopak začínala žlutá TZ, která nás vedla až do cíle našeho výletu.

Polní cesta nás vedla přes obec Volenice k odbočce na rozhlednu Osičina, ke které jsme se samozřejmě vydali. Na místo jsme došli asi v 11:30 a měli za sebou 10km pochodu. Po zaplacení 30,-Kč vstupenky většina turistů na rozhlednu vystoupala. Bezpečně jsme rozpoznali Kunětickou horu a komíny Opatovické elektrárny, ale jen ti bystrozrací spíše tušili v dálce rozhledny na Suchém vrchu, Kralickém Sněžníku a Velké Deštné. Nahoře dosti foukalo. Rozhledna Osičina leží v nadmořské výšce 413m, celá věž je vysoká 54m, ale vyhlídková plošina je ve výšce 33m. Na místě je také posezení a místní kiosek byl solidně zásoben různými nápoji a tak jsme tady z vlastních zásob poobědvali. Zdrželi jsme se zde asi hodinu.

Po poledním občerstvení a posbírání zapomenutých turistických holí jsme se vrátili zpátky k odbočce na žlutou TZ a pokračovali Dřízeňským údolím k poutnímu místu Dřízna. Turistická trasa se napojuje na dřízenskou křížovou cestu a sleduje ji od zastavení 8 k zastavení 1. Někteří z nás se však vydali ve směru od zastavení 8 k zastavení 14 a po schodech pak sestoupili k Božímu hrobu. Na poutním místě jsme si také prohlédli stavebně upravenou studánku a z vnějšku kapli Panny Marie Lurdské.

Cesta na dále vedla do Přepych, kde jsme sešli z turistické trasy, abychom si alespoň z vnějšku prohlédli kostel sv.Prokopa. Dále jsme šli delší úsek po silnici, kdy jsme míjeli Záhornici a Malou Záhornici a před obcí Kruhovka jsme sešli ze silnice na lesní cestu a ta nás dovedla až na okraj Opočna, cíle našeho pochodu. Do města jsme vstoupili přes Kamenný most, který vede přes Zlatý potok. Před prohlídkou okolí opočenského zámku jsme se občerstvili v Road Bar Café v Zámecké ulici, jiní zase v hotelu Holub na Kupkově náměstí. Poté jsme prošli historickou část města. Obhlédli jsme např. zvonici u kostela Panny Marie, nahlédli do kostela Nejsvětější Trojice, obdivovali nádherný ořešák na zadní straně zámku a samozřejmě pohled na zámek z vnitřního nádvoří s 3-mi patry arkád. Samotné nádvoří s kašnou, plastikami dvou jelenů a terasou, ze které je krásný výhled do parku v údolí Zlatého potoka. I s prohlídkou Opočna jsme dnes nachodili 20km.

A již zde byl čas našeho odjezdu domů. V 16:19 jsme na Kupkově náměstí nasedli na autobus, který nás dovezl do Hradce Králové.

Na okraji Hradce se odehrála nepříjemná událost, která nás všechny vystrašila. Jeden z našich turistů v autobuse ztratil vědomí a tak došlo na přivolání záchranné služby. Než autobus dojel na terminál, tak se postižený naštěstí probral. Během několika minut na místo dorazila i záchranka a převzala si ho do péče a odvezla jej do hradecké nemocnice. Večer téhož dne byl naštěstí z nemocnice propuštěn.

My ostatní jsme po této nešťastné události pokračovali vlakem do Pardubic a před 18-tou hodinou se rozešli na pardubickém nádraží. Prožili jsme krásný den v přírodě v kombinaci s historickými pamětihodnostmi a všichni děkujeme Davidovi, jak zajímavý výlet připravil.